Teknik på schemat!
Vi startade med att fundera över de första enkla maskinerna som människan uppfunnit, nämligen: hävstången, hjulet, blocket, lutande planet, kilen och skruven
Hur använde man dem? Vad använde man dem till osv.. Vi ritade och skrev.
Vi tittade oss omkring i klassrummet och insåg att alla sakerna vi såg är exempel på mer eller mindre avancerade uppfinningar.
Sedan skruvade vi och kikade inuti diverse olika ”apparater” (Tack för alla bidrag!)
Så var det dags för en liten ”dos” programmering. Vi vet nu lite mer om t.ex. maskinkod, bugg och loop. Eleverna arbetade två och två på sidan Code.org, en fantastisk gratisresurs som är öppen för alla.
Problemlösning!
Alla uppfinningar börjar ju oftast med ett problem. Eleverna ritade och skrev egna förslag på saker som skulle kunna lösa några..
Till sist började vi bygga en robot till klassen. Vi har ett gäng problem som vi vill att den ska hjälpa oss med- det gäller bara att programmera den rätt!
Vi lovar att ni ska få se slutresultatet! 🙂
Vi ses snart!
/ Klassen
Bravo!
Jag vill också ha en robot som kan hjälpa mig! Jag vill ha mera tid framförallt! Kan ni fixa det?
/Malin
GillaGilla